قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان
چند راهکار مفید برای موفقیت و قبولی مهندسین در آزمون نظام مهندسی

در آزمونی که به صورت کتاب باز برگزار می‌شود، شرکت کننده‌ها باید بتوانند از منابع موجود و همراهشان به بهترین شکل استفاده کنند و در زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دهند. لازم نیست که پاسخ تمام مسائل و مشکلات پیش رو را از حفظ بدانید، اما باید نحوه مواجهه با هر مشکل و مسئله را بلد بوده و با استفاده درست از منابع همراه، طرز رسیدن به جواب صحیح را بداند.

داوطلب شرکت کننده در آزمون نظام مهندسی باید علاوه بر تسلط کافی بر قوانین و مقررات ملی ساختمان در رشته خود، از مباحث تخصصی رشته آزمونی خود نیز  آگاهی لازم را داشته باشد .
در این مقاله سعی خواهیم کرد با راهکارهایی درست به شما نحوه صحیح پاسخگویی به سوالات آزمون نظام مهندسی و آمادگی جهت شرکت در این آزمون را آموزش بدهیم تا بتوانید در این آزمون موفق بوده و نتیجه مطلوب را کسب نمایید.

 

هدف

اول از هر چیز باید هدف شما از شرکت در این آزمون کاملا مشخص باشد. هدف شما باید قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان بوده و با تمام توان و انرژی برای رسیدن به این هدف تلاش کنید .
 
 مشخصا ماهیت این آزمون با آزمون کارشناسی ارشد، آزمون استخدامی بانک و یا هر آزمون دیگری متفاوت است. بعد از قبولی در این آزمون می‌توانید به عنوان کارشناس سازمان نظام مهندسی مشغول فعالیت در زمینه طراحی، نظارت و یا اجرا بشوید . شرط قبولی در آزمون نظام مهندسی و دریافت پروانه اشتغال به کار، کسب حداقل 50 درصد در این آزمون بوده و هیچگونه محدودیت ظرفیتی وجود ندارد و تمام کسانی که حداقل 50 درصد در این آزمون کسب کنند قبول شده اند. لازم به ذکر است که تست غلط نمره منفی همراه دارد .
 

ابزار
مرحله بعد از انتخاب هدف که قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان به منظور دریافت پروانه و اشتغال به کار است، انتخاب  و فراهم کردن ابزار مناسب است. قطع به یقین مطالعه دقیق تمام منابع می تواند جزیی از برنامه شما باشد اما خاطرتان باشد مطالعه تمام کاری که باید انجام بدهید نیست. نحوه مطالعه، فراهم آوردن سایر شرایط مطلوب برای آزمون و نحوه تست زنی سر جلسه اهمیتش کمتر از خود آزمون نیست .
 

روش مطالعه

 یکی از کتابهای لازم جهت مطالعه شرکت در آزمون نظام مهندسی ساختمان، کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 74 است. این کتاب در سال 90 ویرایش شده. بنابراین شما باید آخرین ویرایش این کتاب را در اختیار داشته و با خود در جلسه آزمون همراه داشته باشید. حتما اصل کتاب را تهیه کنید ولی چناچه به دلایلی موفق به خرید کتاب نشدید و بر آن شدید که از نسخه پی دی اف پرینت تهیه کنید، دقت داشته باشید که نسخه ویرایش 90 آن را تهیه بفرمایید. باز هم  توصیه ما تهیه اصل کتاب است که در کتابفروشی های معتبر یافت می شود. تعداد سوالاتی که از این کتاب طرح خواهد شد  حدود دو تا سوال است و ممکن است تا یک سوال کمتر یا بیشتر نیز طرح شود .

این کتاب شامل سه بخش است. در بخش نخست قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را بیان شده. در بخش دوم کتاب به آئین نامه‌های اجرایی آن پرداخته شده و در بخش آخر نیز الحاقات و مصوبات جدید را اضافه شده است .

داوطلبان ورود به حرفه سازمان نظام مهندسی می توانند از خواندن قوانین و مقررات مربوط به نظام کاردانی صرف نظر کنند. زیرا تا به حال برای آزمون نظام مهندسی از موارد نظام کاردانی سوالی طرح نشده است ولی داوطلبان آزمون نظام کاردانی که همزمان با همین آزمون برگزار می شود نمی توانند از خواندن بخش قانون نظام مهندسی صرف نظر کنند و بهتر است کتاب را کامل بخوانند.

اما بخش مهم این کتاب قسمت آخر و یا همان الحاقات آن است . قبل از اینکه شروع به خواندن کتاب کنید توصیه ما این است که ابتدا اصلاحات و الحاقیات و حذفیات کتاب را اعمال کنید. برای این منظور ابتدا باید تک تک مصوباتی که در قسمت آخر آمده را مطالعه و در بخش مربوطه داخل کتاب اصلاح نمایید. زیرا ممکن است سوالی را  بدون اعمال این الحاقات پاسخش را با اطمینان از روی کتاب بزنید و پس از بیرون آمدن از جلسه متوجه شوید که آن سوال الحاقیه داشته و شما آن را اعمال نکرده‌اید. برای نمونه سوال اول آزمون رشته برق شهریور 91 دقیقا چنین موردی بوده است .

پس از اعمال الحاقیات، حذفیات و سایر مصوبات به داخل کتاب،  شما باید کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را به دقت مطالعه کنید. خواندن این کتاب علاوه بر اینکه حداقل دو سوال در آزمون دارد شما را با سازمانی که قرار است در آن مشغول به فعالیت شوید آشنا می سازد و قوانین، مقررات ، حقوق و وظایف سازمان آتی خود را بهتر می شناسید.

 

هایلایت، خط و ایندکس

بخشی از داوطلبان در هنگام مطالعه عادت دارند زیر مطالب مهم را خط بکشند ، برخی با هایلایتر مطالب را متمایز می کنند و برخی هم روش دیگری دارند . هر روشی که راحت هستید را انتخاب کنید اما همواره  دو نکته را در نظر داشته باشید :

اول اینکه این کتاب قانون است و  سطر به سطرش می تواند سوال باشد .دوم اینکه یادتان باشد شما در آزمون جزوه باز شرکت میکنید؛ بنابراین نحوه مطالعه شما باید مختص این آزمون باشد و قرار نیست کل قانون نظام مهندسی را حفظ کنید، بنابراین هر روشی که برای مطالعه اتخاذ می کنید باید مبتنی بر جستجوی ساده و سریع سر جلسه باشد و این مسئله را می‌توانید با کلاس های آمادگی آزمون نظام مهندسی پوشش دهید.

برخی روش لیبل گذاری را می پسندند . یعنی لیبل هایی را در ابتدای هر بخش یا موضوع بنام همان موضوع نصب می کنند تا موقع نیاز توسط همان لیبل خیلی سریع به موضوع مورد سوال برسند. برخی از دوستان از روش خلاصه نویسی استفاده میکنند که البته در مورد مباحثی مثل قانون نظام مهندسی روش خوبی نیست زیرا قانون را که نمیشود خلاصه کرد !

 

برخی از دوستان یک فهرست اول کتاب اضافه می کنند و آدرس سرفصلها و زیر بحث‌هایی که در فهرست بندی کتاب نیامده خودشان از نو فهرست بندی می‌کنند تا در یافتن پاسخ سریعتر بتوانند عمل کنند .

 


1397/12/11 تاریخ انتشار مقاله 15414 بازدید