آشنایی با نرم افزار Dialux
مقاله آشنایی با نرم افزار طراحی و محاسبات روشنایی و نورپزدازی Dialux

نرم افزار Dialux نرم افزاری جهت محاسبات روشنایی است که کار طراحی روشنایی را برای کاربران و مهندس‌های برق بسیار ساده کرده است. نرم افزار Dialux با قرار دادن ابزارهای ویژه طراحی، این امکان را به کاربر می‌دهد که فایل اتوکد خود را با پسوند dxp در داخل نرم افزار Dialux باز کرده و چراغهای موجود در بازار را با دانلود Pluginهای رایگان دراینترنت نظیر Osram یا Philips در طراحی خود با سلیقه شخصی قرار دهد و محاسبات روشنایی را که دستی و به صورت زمان گیر، خسته کننده و با خطای زیاد بود را در این نرم افزار انجام دهد.

همچنین نرم افزار Dialux این قابلیت ویژه را دارد که تمامی اجزا و وسایل به کار رفته در یک خانه را (نظیر مبلمان یا میز مطالعه یا حتی گلدان) می تواند به طراحی اپراتور بیافزاید. از دیگر قابلیتهای ویژه این نرم افزار، محاسبه روشنایی معابر بوده که تمامی این طراحیها را به صورت سه بعدی میتوان مشاهده کرد. لازم به ذکر است که تمامی محاسبات در قالب یک فایل PDF عرضه می شوند.

در واقع با یک طراحی مناسب، به جا و استفاده از لامپهای دارای شعاع نور مناسب می توان به بهترین شیوه از روشنایی که اساس زندگی مدرن است بهره برد. نرم افزار DIALUX بهترین نرم افزار جهت نورپردازیهای داخلی و خارجی ساختمان است که یکی از احتیاجات رشته برق است، زیرا بر اساس آن، غیر از نور پردازی، تعداد لامپ ها و وات مورد نیاز را به راحتی می توان محاسبه کرد. همچنین با این روش می توان به مشتری قبل از اتمام طرح نور پردازی محیط را نشان داد. در حال حاضر هیچ نرمافزاری مانند DIALUX در زمینه نور پردازی قدرتمند نیست. این نرم افزار بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا نوشته شده و با استفاده از منوهای این نرم‌افزار به راحتی مشخصات نوری چراغهای روشنایی (lighting Fixture) شرکتهای معتبر خارجی فعال در این صنعت را می‌توان دانلود کرد.
دوره آموزشی نرم افزار Dialux و طراحی روشنایی و نورپردازی هر سال در مرکز آموزش دژآران تشکیل می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند برای یادگیری این نرم‌افزار قدرتمند در این دوره شرکت بنمایند.


1397/12/11 تاریخ انتشار مقاله 5240 بازدید